Med en ambitiøs plan om at implementere SERTICA på 5 uger har Stena Marine Management formået at implementere et Safety Management System og gennemgået en succesfuld DOC revision.

Niklas Andersson, General Manager, Technical & Commercial Operations, hos Stena RoRo, fortæller: “SERTICA blev valgt, så vi kunne starte betjening af skibene fra starten af marts. De var den eneste leverandør, som vi følte kunne levere på opgaven. De var gode til at presse på for information, så vi kunne imødekomme tidsplanen, og vi kunne påvirke installationen hele vejen igennem.”

Tildel dedikerede ressourcer til SERTICA

Det er afgørende at have de rigtige ressourcer og kompetencer til rådighed for at opnå en vellykket implementering. Stena Marine Management afsatte en dedikeret Fleet Manager i implementeringsprocessen, der i dag fungerer som SERTICA administrator og superbruger.

”Det er vigtigt at have en dedikeret systemejer, fordi SERTICA tilbyder en masse features, der kræver en systemejer, som kender til de mange integrationer og funktionaliteter.”

Stefan Pedersen, Fleet Manager hos Stena Marine Management

Løbende træning af kontoret og besætningen

På grund af den hurtige implementering havde Stena Marine Management ikke tid til at gennemføre et fuldt træningsprogram for besætningen, før det første skib var klar til betjening. Sidenhen har flere officerer dog modtaget træning primært ombord på skibet og for nyligt under et officer-seminar for at oplære og involvere de daglige brugere.

Stefan Pedersen argumenterer: ”Efter træningen af vores officerer og superintendents ombord har vi set store forbedringer, fordi de nu kan se potentialet og mulighederne i SERTICA. De ved, hvordan de skal bruge systemet på optimal vis og er begyndt at værdsætte de fordele, som SERTICA giver såsom sammenkoblingen mellem aktiviteter og begivenheder.”

Overførsel af data med minimal indsats

Rensning af data og overførsel til et nyt system kræver tid og ekspertise. Stefan Pedersen fortæller: ”Vi ser ofte forskellige formater og kvalitet af databaser. Derfor har vi lavet en Master Data komponentstruktur, som sikrer en fælles standard på tværs af skibene. Det betyder, at vores besætning vil se den samme komponentstruktur uanset hvilket skib de tilhører.”

Jesper Achard Henriksen fra RINA Digital Solutions har hjulpet Stena Marine Management med at afstemme deres data og fortæller: ”Med en standardiseret komponentstruktur kan Stena Marine Management identificere og sammenligne kritiske komponenter, som kan føre til real-time KPI’er. Ved at strukturere data med de samme numre på det samme udstyr er Stena Marine Management også et skridt tættere på Master Data Management. Det vil gøre det muligt for dem at håndtere deres data centralt og ikke fra hver enkel enhed, hvilket i sidste ende gør det nemmere at tilføje et nyt skib til deres hurtigvoksende flåde.”

”Vi er ganske erfarne i at overføre data og vi ved, at det kræver tid og faglærte mennesker – både fra vores side og leverandørens. Det viser sig, at RINA Digital Solutions er virkelig dygtige, hvilket resulterede i den mest effektive dataoverførsel, jeg har oplevet i min tid hos Stena RoRo.”

Niklas Andersson, General Manager, Technical & Commercial Operations, hos Stena RoRo

Stefan Pedersen er enig og tilføjer: ”Når jeg tænker over, hvad jeg kunne have gjort anderledes, går det op for mig, at vi muligvis skulle have outsourcet flere opgaver til RINA Digital Solutions, fordi de har mere erfaring med SERTICA end vi har. Jeg skulle også have haft mere fokus på Inspection List modulet i SERTICA tidligere i processen. Jeg kan se nu, at den kunne have sparet Stena Marine Management en masse arbejde.”

I dag bruger Stena Marine Management aktivt Martech Systems til at ensarte komponenterne og jobstrukturen på tværs af alle skibene. På den måde arbejder besætningen med den samme struktur uanset hvilket skib de tilhører – det optimerer daglige processer.

Integration af tredjepart

SERTICA Connect er blevet et uundværligt værktøj i de daglige rutiner, da det giver mulighed for nem udveksling af data med eksterne parter. Stena Marine Management er forbundet med leverandører og kunder, som kan tilføje priser direkte i SERTICA. Derved sparer Stena Marine Management en masse tid, fordi de ikke længere er nødsaget til at nedskrive adskillige retningslinjer manuelt.

”Vi er rigtig glade for SERTICA Connect, fordi den har reduceret vores administrative byrde markant. Vi kan følge al kommunikation i SERTICA både på kontoret og ombord på skibene – ikke kun indkøbsordre, men også leveringsbekræftelser og meget andet. Vi glæder os til at se hvilken smart integration, der bliver tilføjet til SERTICA næste gang.”

Stefan Pedersen, Fleet Manager hos Stena Marine Management

DOWNLOAD PDF→

Flere cases

KUNDECASE

DFDS

KUNDECASE

Compagnie Maritime Nantaise

KUNDECASE

Læsøfærgen