RINA lancerer ny avanceret Carbon Intensity Indicator Calculator og Simulator
Rederier over hele verden vil nu få gavn af en forbedret SERTICA-platform med lanceringen af et integreret Vessel Reporting System. CII Calculator er tilføjet til de eksisterende EU MRV- og IMO DCS-rapporter for at sikre compliance og mere miljøvenlig shipping.
Som svar på IMO’s implementering af Carbon Intensity Indicator (CII) har RINA lanceret et Vessel Reporting System (VRS), der sigter efter at øge indsatsen indenfor decarbonization gennem enkel rapportering.
Skibsrapportering kan være ekstremt tidskrævende, og den nye CII-regulering vil lægge yderligere pres på skibsejere og -ledere. Det nye fleksible rapporteringsværktøj fra RINA vil indsamle data og muliggøre oprettelse af dashboards til at håndtere ikke kun CII-krav men al rapportering. CII-rapporten giver et nøjagtigt og omfattende billede af et skibs kulstofemissioner og energieffektivitet baseret på inputdata såsom tid til søs, tid i havn, gennemsnitlig sejlfart, brændstofforbrug pr. brændstoftype og sejlet distance.
Michela Schenone, Marine Digital Solutions Manager hos RINA, siger: “Med Vessel Reporting System kan skibsejere og -ledere undgå potentielle tilbagebetalinger for negative CII-vurderinger. De kan nemt tracke brændstofforbrug og emissioner, og når besætningen indtaster nye data, udfører Vessel Reporting System automatisk kvalitetskontrol for at forhindre inputfejl i real tid.”
Det nye Vessel Reporting System er en selvstændig løsning, der kræver minimal systemopsætning. For organisationer, der allerede bruger SERTICA, kan værktøjet tilføjes som en modul. CII Calculator kan også kombineres med RINAs CII Simulator. Skibsejere og -ledere kan måle CII på faktiske rejser og estimere CII på potentielle rejser ved at analysere data, herunder anbefalede ruter og hastighed for at nå en bestemt CII-vurdering, og træffe de rigtige operationelle beslutninger for at minimere emissioner.