Tvilum

Reservedele: Fra kaos til struktur

Bevæggrunden for at systematisere vedligehold hos Tvilum var i første omgang, at får styr på de mange reservedele, der skal bruges til det store produktionsmaskineri. Efter en grundig undersøgelse af leverandører, faldt valget på SERTICA fra den nordjyske virksomhed Logimatic.

Ved implementeringen af SERTICA dukkede der mange spørgsmål op inden den egentlige plan om den store oprydning kunne iværksættes. Spørgsmål som f.eks.:   

  • Hvordan skal vi sortere vores reservedele?
  • Hvordan skal vi placere dem i lokalet?
  • Hvilken information skal vi fodre SERTICA med?
  • Hvilke ressourcer kræver projektet?

I dag, 3 år senere, har Tvilum fået svar på ovenstående og har nu et velfungerende vedligeholdssystem. Kaspar Haugaard Johansen, Sertica Supporter hos Tvilum udtaler, ” Arbejdet med planlagt og systematisk vedligehold er en igangværende proces, som gennemsyrer hele vores vedligeholdsafdeling. Og selvom vi er kommet lang vej, så er vi ikke ved vejs ende hvad angår registrering af reservedele. ” 

Hvilken data indtastes i SERTICA

I august 2015 begynder Tvilum at bruge SERTICA til at styre vedligeholdsjobs og i den forbindelse oprettes en række komponenter. I dag er der registreret over 12.000 komponenter. Kaspar fra Tvilum udtaler, ”Vi strukturerer vores data i fysiske lokationer, hvilket betyder, at den overordnede struktur i SERTICA følger vores forskellige fabrikker i Fårvang, Kjellerup og Polen.”

Der arbejdes fortsat på at få maskinerne i Polen med i systemet, men allerede nu mærkes forskellen. Kaspar fra Tvilum tilføjer, ”Vi er en service funktion og vores opgave er at sortere opgaverne inden de planlægges og udføres. Dette strukturerede arbejde har resulteret i, at vores jobliste er blevet langt mere overskuelig.”

Foruden information omkring lagerbeholdning, indtaster Tvilum information omkring deres produktionsmaskiner og de vedligeholdsopgaver der er nødvendige, for at holde produktionen i gang. Kaspar udtaler, ”En typisk dag for vedligeholdsteknikerne starter med et kig i SERTICA, hvor joblisten giver et overblik over hvilke opgaver der skal udføres i dag. Simpliciteten og overblikket skaber ro og et godt arbejdsmiljø.”

Resultatet af planlagt vedligehold

Planlagt vedligehold kræver ressourcer og Tvilum har flere administrative superbrugere af SERTICA både i indkøbs- og vedligeholdsafdelingen. Herudover er der i alt 25 daglige SERTICA brugere hos Tvilum. Kaspar fortæller, ”Vi bruger færre timer på forebyggende vedligehold, fordi vi kan målrette opgaverne efter hvilke jobs der er på de pågældende anlæg. Det har effektiviseret indsatsen betydeligt. Desuden har muligheden for at søge i logning af tidligere jobs effektiviseret vores arbejde.”

Tvilum sorterer deres reservedele i et opbygget kasse-system med QR koder og navne, der matcher data i SERTICA. Siden juni 2014 har Tvilum registreret mere end 15.000 varer. Kaspar fra Tvilum udtaler, ”Vi har i dag et struktureret lager, hvilket gør det nemmere og hurtigere, at finde de reservedele vi skal bruge til at udføre vedligehold. Foruden denne effektivisering, har vi total kontrol over vores beholdning og indkøb af nye reservedele. Samtidig kan vi dokumentere, at vores vedligeholdsbudget giver bedre økonomi på bundlinjen og vi kan måle vores lagerværdi mere præcist.”

Indkøb af reservedele foregår i SERTICA’s rekvisitionssystem og der arbejdes pt. på at udvikle et interface til økonomisystemet AX. Kaspar fra Tvilum fortæller, ”Vi har fjernet 50% af alle papir fakturaer, hvilket sparer både indkøbs- og vedligeholdsafdelingen en masse tid. En yderligere fordel ved denne digitalisering i SERTICA er, at alle kan følge med under købsprocessen, hvilket gør det nemmere for os alle at planlægge vores tid.”

Hver dag kl. 06 kører SERTICA Analytics en statistik på oprettede, afsluttede og åbne jobs. Disse præsenteres i Excel og kan sammenlignes med andre lokationer og afdelinger. Dette giver Tvilum mulighed for, at spotte områder der skal forbedres eller undersøges. Sammenligningen af lokationer tydeliggør, hvis der pludselig er en maskine, der ikke performer 100% pga. manglende vedligehold eller en decideret fejl. Vedligeholdsafdelingen får dermed en unik mulighed for rette op på fejlen hurtigst muligt. Statistikkerne er ikke kun interessante for ledelsen, men er også at finde på forskellige tavler i produktionen.

Job App speeder processen op

Tvilum har for nyligt valgt at introducere SERTICA Job App og Kaspar fra Tvilum fastslår, ”Der er en positiv holdning til SERTICA og de ansatte forstår værdien af systemet. Derfor er de også meget åbne overfor at bruge den nye job app i deres arbejde. Vi har udstyret alle vore medarbejdere med en mobil, så de nu ikke behøver at gå tilbage til deres computere for at indtaste information i forbindelse med et vedligeholdsjob. ”

Kaspar fortsætter med et glimt i øjet, ”Vi har godt nok fået en smart app, som vi gør brug af i det daglige, men SERTICA passer også ganske fint med at drikke en kop kaffe foran skærmen mens man indtaster data og planlægger næste job.” 


Download PDF

"Vi har fjernet 50% af alle papir fakturaer, hvilket sparer både indkøbs- og vedligeholdsafdelingen en masse tid. En yderligere fordel ved denne digitalisering i SERTICA er, at alle kan følge med under købsprocessen, hvilket gør det nemmere for os alle at planlægge vores tid."

Kaspar Haugaard Johansen

Til toppen