Hurtigere og bedre overblik

Der er slut med papir, kuglepen og mangelrapporter i kuverter på vej rundt i det interne postsystem. Med enkelte klik kan vagten på BIOFOS døgnet rundt rapportere fejl elektronisk til vedligeholdsafdelingen. På den måde er man sikret en lettere, direkte og mere effektiv arbejdsgang. 

Nordeuropas største rensningsanlæg BIOFOS har eget forbrændingsanlæg og tæller desuden rensningsanlæggene Lynetten og Damhusåen.BIOFOS behandler spildevand fra de otte kommuner, Frederiksberg, Gentofte, Gladsaxe, Herlev, Hvidovre, København, Lyngby-Taarbæk og Rødovre. Det svarer til et samlet pladsareal på ca. 123 km2. De to anlæg renser hvert år 75-100 mio. m3 spildevand fra industri og husholdninger. Mængden svarer til spildevand fra forureningen fra 1,1 mio. mennesker. 

BIOFOS tog Logimatics vedligeholdsløsning SERTICA i brug i sidste kvartal af 2002 og har siden idriftsættelsen løbende fået lavet ekstra tilpasninger til systemet.

Mangelrapporter

Bl.a. har Logimatic efter ønske fra BIOFOS udviklet SERTICA til at rumme den ekstra funktion, der skal håndtere de mange mangelrapporter, som indløber døgnet rundt. ”Når vagten observerede et problem om natten, skulle han tidligere udfylde et dokument, der blev bragt til vedligeholdsafdelingen med intern post den efterfølgende dag. Det kunne være omstændigt og ikke altid lige stabilt med fare for, at dokumentet kunne blive væk undervejs. Nogle gange skulle vi i vedligeholdsafdelingen bruge tid på selv at hente kuverterne forskellige steder. Nu sker det hele elektronisk,” siger Herbert Hansen, der er driftschef for vedligeholdsafdelingen, som beskæftiger 10 smede, fem elektrikere, fem maskinmestre, tre specialmedarbejdere, to lagermedarbejdere, to lærlinge og i perioder også maskinmesteraspiranter.

Bliver vagten opmærksom på en pumpe, der ikke kører, som den skal, en utæt rørledning eller pakning eller andre driftsforstyrrelser i løbet af en nat, udfylder han en formular på computeren, der går direkte til vedligeholdsafdelingen. Her vil medarbejderne, som en af de første og faste rutiner om morgenen få overblik over nattens rapporter og prioritere en rækkefølge for reparationerne. ”På den måde får vi meget hurtigere et overblik,” siger Herbert Hansen.

Hele den elektroniske håndtering af rapporterne sikrer også, at vagten kan følge med i, hvorvidt de enkelte rapporter er blevet læst og en reparation eller udskiftning sat i værk. Registreringen sikrer også vedligeholdsafdelingen værdifulde historiske data. 


”Nu har vi bedre styr på historikken og et bedre grundlag for at vurdere, om det vil være økonomisk mere forsvarligt at udskifte det enkelte komponent i stedet for at blive ved med at reparere på det,” siger Herbert Hansen. 

Tidsregistrering

Foruden mangelrapporterne har BIOFOS været med til at udvikle en anden ny funktion i SERTICA, der skal registrere medarbejdernes tidsforbrug på at løse de enkelte opgaver. 

”Formålet med registreringen er udelukkende at få overblik over, hvor meget tid den enkelte medarbejder bruger på de forskellige typer af opgaver. På den måde får vi også et bedre overblik og redskab til at vurdere, hvorvidt det kan betale sig at blive ved med eksempelvis at reparere på en pumpe eller om det økonomisk bedre kan svare sig at udskifte de enkelte komponenter,” siger Herbert Hansen.

Elektronisk logbog

Logimatic har også udviklet en elektronisk logbog, som har erstattet den håndskrevne logbog til at registrere driftsforstyrrelser. ”Det betyder, at vi er langt bedre forberedt og kan få et hurtigere overblik over situationen på vores morgenmøde. Alle i afdelingen kan logge sig ind og orientere sig om tingenes tilstand. Med SERTICA​ og de nye funktioner, som Logimatic har udviklet til os, er vi sikre på, at vi har fået en fremtidssikret vedligeholdsløsning, som gør arbejdet for vores medarbejdere mere overskueligt,” slutter Herbert Hansen

DOWNLOAD PDF→

Flere cases

Associated Danish Ports

Xellia Pharmaceuticals