Siden 2017 har Compagnie Maritime Nantaise været et datterselskab til Sogestran Group med en flåde på mere end 200 skibe og 800 ansatte. SERTICA er implementeret på seks fartøjer, der sejler fra Nantes og på seks passagerfartøjer der sejler fra Brest. Firmaet beskæftiger sig hovedsageligt med industriel specialtransport til søs, af eksempelvis militærudstyr eller komponenter til raketter.

Compagnie Maritime Nantaise har fokus på kvalitet og sikkerhed og har derfor brug for et fleet management system, som matcher alle deres behov. For det første skal systemet være på fransk samt Bureau Veritas- og DNV-certificeret. For det andet er det vigtigt med optimering af omkostninger og reducering af antallet af nuværende systemer. Herudover er det et krav at forbedre data management samt digitalisering af invoice management.

Et certificeret CMMS-system på fransk

Compagnie Maritime Nantaise er det sidste privatejede rederi i Frankrig, og opererer hovedsageligt i Europa. For at optimere vedligeholdelsesstyring undersøgte rederiet det europæiske marked for netop at finde frem til det mest velegnede CMMS-system.

Cédric Grossat, CMMS Administrator fortæller: “SERTICA var det bedste match ud af 12 forskellige leverandører. Systemet møder vores krav i form af funktionalitet og DNV/BV-certificeringer. Derudover er RINA Digital Solutions villig til at oversætte systemet til fransk, som betyder, at vi både kan bruge systemet på engelsk og fransk”.

I SERTICA kan de individuelle brugere selv vælge systemsprog. Det betyder, at flere forskellige sprog kan benyttes inden for samme organisation, hvilket er en fordel for Compagnie Maritime Nantaise, som har bemanding fra flere dele af verden.

Færre systemer og forbedret data management betyder en bedre økonomi

SERTICA tilbyder funktionalitet der gør det muligt for Compagnie Maritme Nataise at udskifte de to nuværende systemer. Al data relateret til vedligehold, indkøb og HSQE er inkluderet i SERTICA. Dette er især gavnligt i forhold til at optimere interne processer og måling af performance på hele flåden.

Emmanuel Lefeuvre, Technical Manager hos Compagnie Maritime Nantaise forklarer: ”Vores processer bliver mere og mere komplekse som vi vokser som virksomhed. Derfor giver det mening for os at investere i et fleet management system med højere funktionalitet. Vi har brug for et system, som kan give os et overblik over de mange opgaver og dokumentation mellem vores afdelinger”.

Ambitionen er at øge datastyringen og dele værdifuld information mellem forskellige interessenter. At benytte data proaktivt til at forbedre performance på hele flåden giver Compagnie Maritime Nantaise en konkurrencemæssig fordel. En aktiv måde at benytte data på er ved at opsætte automatiske rapporter, som giver et overblik over alle tekniske aktiviteter. Rapporterne kan genereres til forskellige personer, så som tilsynsførende eller ledelsen, og kan have forskellige formål.

Cédric forklarer: ”Vi forventer at forbedre flere processer relateret til håndtering af sikkerhedsdokumenter, certificeringer, procedurer og manualer. Derudover forventes en markant omkostningsreducering ved at styre lageret centralt gennem SERTICA for alle vores skibe.”

Dashboard i SERTICA gør det muligt for Compagnie Maritime Nantaise at visualisere nøgletal og KPI’er på tværs af flåden. Derved kan de hurtigt reagere på data og blive mere datadrevne i deres beslutninger.

Reducering af tid brugt på fakturering

Fordelene ved digitaliseringsprocessen hos Compagnie Maritime Nantaise blev tydelige, da de valgte at implementere Invoice Management modulet og et tredjepart scanningsværktøj til fakturering.

Emmanuel fortæller: ”Før håndterede vi fakturaer manuelt, hvilket er ret tidskrævende. SERTICA vil optimere og automatisere vores proces, som vil give os et bedre overblik og frigøre ressourcer. Den indlysende fordel inkluderer tidsbesparelse på administrative opgaver i forbindelse med fakturahåndtering. Samtidigt vil vi opbygge en stærk database med pålidelige data, som kan hjælpe med forhandling af bedre kontrakter med vores leverandører.”

Cédric er enig og forsætter: ”Med en mere nøjagtig dataanalyse kan vi bedre udfordre vores leverandører. Helt generelt er høj datakvalitet vores mål. For at opnå det, er det essentielt, at vi har en troværdig software, som sikrer perfekt datasynkronisering mellem kontor og skib.”

Partnerskab bygget på tillid og netværk

Compagnie Maritime Nantaise deltog på en SERTICA konference før de skrev kontrakt med RINA Digital Solutions. Det var en unik mulighed for at høre, hvordan andre rederier opfatter både SERTICA systemet og RINA Digital Solutions som en partner.

Cédric fortæller: ”At tale med andre virksomheder som DFDS og Euronav til SERTICA-konferencen har været ekstremt gavnligt i vores beslutningsproces. Vi fik hurtigt en fornemmelse af, at RINA Digital Solutions er en stærk og agil partner, som gør en ekstra indsats både i support og implementering.”

Cedric fortsætter: ”Vi havde flere konstruktive samtaler med andre SERTICA-brugere og RINA Digital Solutions, som var åbne og lyttede til vores idéer. Ingen tvivl om at SERTICA er et meget pålideligt og fleksibelt system, men det var menneskerne bag SERTICA og de nuværende SERTICA-brugere, som overbeviste os om at underskrive. På en skala fra 1 til 10 vil jeg bedømme RINA Digital Solutions’ faglige kvalifikationer til 11. Kombinationen af at være meget afslappet samtidigt med at være ekstremt professionelle er et sjovt og godt mix.”

DOWNLOAD PDF→

Flere cases

KUNDECASE

DFDS

KUNDECASE

Læsøfærgen

KUNDECASE

Stena RoRo